Barefootrunning: hardlopen op je blote voeten

De laatste tijd zie je veel hardlopers overgaan naar goed vervormbare schoenen, waarbij de aandacht verplaatst wordt van de demping die de hardloopschoen geeft (voorzover die al aanwezig was) naar de demping van het lichaam.
En als het summum natuurlijk het fenomeen barefootrunning: hardlopen op je blote voeten. Je bent dan volledig aangewezen op de lichaamseigen demping. Daniel Lieberman, professor aan de universiteit van Harvard in Amerika, geeft op zijn website meer informatie.

Barefoot versus hardloopschoen
De website laat filmpjes zien van de schokimpact, wanneer je met hardloopschoenen loopt en wanneer je blootsvoets loopt. Verwacht wordt dat je minder blessures oploopt wanneer je op deze manier gaat hardlopen. En het grote verschil zit in de plaats van de landing. De plaats van de landing op de voet is altijd gekoppeld aan de snelheid van het hardlopen; een sprinter bijvoorbeeld landt nooit op zijn hiel, maar altijd op zijn voorvoet. Bij hardlopen op hardloopschoenen landt je normaal gesproken op de hiel- / middenvoet, bij barefootrunning juist op de voorvoet.
Ga maar eens een stukje hardlopen op een harde ondergrond. Eerst met schoenen aan en vervolgens blootsvoets. En wat blijkt? Als je blootsvoets rent, dan land je op je voorvoet. Altijd!

Zelf proberen?
Wil je overstappen naar zo’n natuurlijke manier van hardlopen, dan moet je wel op nul beginnen; eerst wandelen naar sneller wandelen, naar dribbelen, en dan pas naar minuutjes.
Maar begin eerst maar met het lezen van De Geboren Renner van Christopher Mcdougall.