Lezing bij AV Atos in Amsterdam

AV AtosOp 3 oktober was ik te gast bij AV Atos in Amsterdam voor een lezing over De Nieuwe Warming-Up en Hielspoor. De slides van de lezing zijn nu terug te vinden op de pagina over lezingen & workshops.

Posted in Lezingen, Nieuws | Comments Off

Nu ook bij Fysiotherapie Tom Kusse

Fysiotherapie Tom KusseNaast Fysiotherapie Waldeck en Fysio + Zo in het Westland kunt u nu ook bij mij terecht bij Fysiotherapie Tom Kusse in Scheveningen. U kunt op deze nieuwe locatie met mij een afspraak maken op de maandagochtend of donderdagochtend. Maar u kunt natuurlijk ook terecht bij één van de andere fysiotherapeuten van Fysiotherapie Tom Kusse.

Wilt u een afspraak maken? U kunt contact met mij opnemen via het contactformulier.

Posted in Fysiotherapeut, Nieuws | Comments Off

Tarieven 2015

De behandeltarieven voor fysiotherapie en manuele therapie kunt u vinden op de pagina “Toegankelijkheid en tarieven“. Deze zijn voor 2015 niet gewijzigd ten opzichte van 2014.

Posted in Fysiotherapeut | Tagged | Comments Off

Physios Themadag: de fysiotherapeut in training

Atletiekbaan Papendal

Op 19 september 2014 gaf ik een workshop op de Physios Themadag 2014 op Sportcentrum Papendal. Het thema van de dag: ‘de fysiotherapeut in training – inspanningsfysiologie en trainingsleer in de praktijk.’

Deze dag richt zich op fysiotherapeuten en manueel therapeuten. Onze dagelijkse werkzaamheden bestaan vaak uit het geven van oefeningen en verstrekken van adviezen over het uitvoeren van beweeg- en sportactiviteiten. Het is daarom essentieel om je voortdurend te verdiepen met nieuwe kennis en inzichten voor inspanningsfysiologie en trainingsleer en deze kennis toe te leren passen in de praktijk.

In mijn eigen workshop hebben we het over de geblesseerde hardloper die het hardlopen weer wilt gaan opbouwen. We behandelen uitgebreid de voorbereiding op het hardlopen, of het nu gaat om joggen of sprinten en kijken naar oefenprogramma’s die de hardloper weer op niveau helpt te komen en nieuwe blessures helpt voorkomen.

Posted in Fysiotherapeut, Nieuws, Trainer | Tagged , | Comments Off

Dependance in het Westland

Sinds 1 februari 2014 houd ik ook praktijk in het Westland, bij fysiotherapiepraktijk Fysio + Zo.

Net als in mijn praktijk in Den Haag ben ik niet verbonden met de praktijk, maar functioneer ik als zelfstandig fysiotherapeut en manueel therapeut.
Voortaan kun je dus ook in het Westland terecht voor onderzoek en behandeling van je (sport)blessure of onbegrepen klacht.

Het maken van een afspraak blijft verder wel gewoon via de vertrouwde weg gaan. Of gebruik het contactformulier om meer informatie te vragen.

Posted in Fysiotherapeut, Nieuws | Comments Off

The Price of Gold

De documentaire “The Price of Gold” vertelt het verhaal van een aantal Zweedse atleten, die vechten voor de gouden medaille op hun atletiekonderdeel op de Olympische Spelen. Carolina Kluft, Christian Olsson en Susanna Kallur vertellen hun verhaal over de training, de blessures en wat het met hun leven doet. Ze kunnen allemaal nooit meer sporten, maar allemaal zeggen ze dat het het helemaal waard was en dat ze het nooit hadden willen missen.

Daarnaast kan je je afvragen hoever je moet gaan in je training en in je wedstrijd. Je dusdanig blesseren, dat je nooit meer kan sporten? Of ga je voor goud; koste wat het kost? En je inderdaad de vraag stellen: wat is een gouden medaille waard?

Een bijzondere film; zeer de moeite waard!

Posted in Nieuws, Trainer | Tagged , | Comments Off

Core-stability voorkomt klachten?

Core-stability is in de atletiekwereld niet alleen een hot item: door een goede core-stability ga je harder lopen. Maar ook in de fitness en
fysiotherapiewereld vindt het opgang. Een goede core-stability heb je nodig om klachten te voorkomen. Maar is dat wel zo? Belemmert de core-stability niet het functioneel roteren van de wervelkolom tijdens het lopen, hardlopen en sprinten? En is het wel zo, dat core-stability bijdraagt aan het verminderen, c.q. voorkomen van rugklachten?

Dit artikel van Eyal Lederman over de mythes van core-stability is in elk geval erg interessant om te lezen en zet hopelijk ook aan tot denken.

Posted in Fysiotherapeut, Trainer | Tagged , | Comments Off

Presentaties Looptrainersdag 2012

Vandaag heb ik twee presentaties gegeven bij de 2012-editie van de Looptrainersdag, georganiseerd door de KNAU:

Hardlopen voor senioren
In deze lezing wordt besproken met wat voor risicofactoren je rekening moet houden bij de oudere hardloper.
Bekijk presentatie ‘senioren lopen met..

Herstarten na een blessure
In deze lezing wordt besproken hoe het herstel van de blessure plaatsvindt. Wat gebeurt er eigenlijk en wanneer kan ik weer beginnen met hardlopen?
Bekijk presentatie ‘starten na een blessure

Posted in Lezingen, Nieuws | Tagged , | Comments Off

Looptrainersdag 2012

Ook dit jaar zal ik weer op de Looptrainersdag 2012 in het Universitair Sportcentrum in Nijmegen aanwezig zijn met een tweetal lezingen. Dit jaar wordt deze altijd uitstekend georganiseerde en “voor elck wat wils” conferentie gehouden op 10 november. Vorig jaar hebben we het uitgebreid gesproken over de kuitblessure en schokdemping, wordt zeker vervolgd, zei ik toen. Dit jaar richten we ons op de oudere hardloper en hoe je weer moet starten na een blessure.

De oudere hardloper
De gemiddelde leeftijd van de hardloper is 43 jaar (12-78 jr).
Bij de loopsport, vooral de recreatieve atletiek, en bij de
wandelsport hebben we te maken met een hogere gemiddelde leeftijd. En naarmate de leeftijd hoger wordt, is de kans dat je geconfronteerd wordt met ouderdomsziekten natuurlijk ook groter.
In deze lezing wordt besproken met wat voor risicofactoren je
rekening moet houden bij de oudere hardloper. Welke ouderdomsziekten zijn er en hoe ga ik hier als trainer mee om? Denk maar aan hartfalen, suikerziekte en in artrose. Artrose kwam ook al aan bod bij de Looptrainersdag van 2010, de slides zijn hier terug te vinden.

Herstarten na een blessure
Veel hardlopers zijn in meer of mindere mate geblesseerd. Veel van deze blessures blijken hardnekkiger te zijn dan nodig is.
In deze lezing wordt besproken hoe het herstel van de
blessure plaatsvindt. Wat gebeurt er eigenlijk en wanneer kan ik weer beginnen met hardlopen? En moet ik wel beginnen met hardlopen of moet ik eerst andere activiteiten ondernemen? En hoe kan ik weten hoever mijn blessure al hersteld is; kan ik dat testen, bijvoorbeeld.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een spier-, een pees- en een gewrichtsblessure. En is de ondergrond belangrijk? Doel van de lezing is om meer inzicht te verkrijgen in een verantwoord blessureherstelproces, het kunnen bieden van een adequate begeleiding van een blessure tot het niveau van de hardloper. Daarnaast moet deze kennis leiden tot minder blessures, minder herhaling van blessures en minder hardnekkige
blessures. Dit geldt voor alle niveaus: voor recreatieve en wedstrijdlopers, duurlopers en sprinters.

Voor meer informatie zie deze webpagina van de Atletiekunie. Inschrijving geopend vanaf medio september 2012.

Posted in Docent, Trainer | Tagged , , , | Comments Off

Barefootrunning: hardlopen op je blote voeten

De laatste tijd zie je veel hardlopers overgaan naar goed vervormbare schoenen, waarbij de aandacht verplaatst wordt van de demping die de hardloopschoen geeft (voorzover die al aanwezig was) naar de demping van het lichaam.
En als het summum natuurlijk het fenomeen barefootrunning: hardlopen op je blote voeten. Je bent dan volledig aangewezen op de lichaamseigen demping. Daniel Lieberman, professor aan de universiteit van Harvard in Amerika, geeft op zijn website meer informatie.

Barefoot versus hardloopschoen
De website laat filmpjes zien van de schokimpact, wanneer je met hardloopschoenen loopt en wanneer je blootsvoets loopt. Verwacht wordt dat je minder blessures oploopt wanneer je op deze manier gaat hardlopen. En het grote verschil zit in de plaats van de landing. De plaats van de landing op de voet is altijd gekoppeld aan de snelheid van het hardlopen; een sprinter bijvoorbeeld landt nooit op zijn hiel, maar altijd op zijn voorvoet. Bij hardlopen op hardloopschoenen landt je normaal gesproken op de hiel- / middenvoet, bij barefootrunning juist op de voorvoet.
Ga maar eens een stukje hardlopen op een harde ondergrond. Eerst met schoenen aan en vervolgens blootsvoets. En wat blijkt? Als je blootsvoets rent, dan land je op je voorvoet. Altijd!

Zelf proberen?
Wil je overstappen naar zo’n natuurlijke manier van hardlopen, dan moet je wel op nul beginnen; eerst wandelen naar sneller wandelen, naar dribbelen, en dan pas naar minuutjes.
Maar begin eerst maar met het lezen van De Geboren Renner van Christopher Mcdougall.

Posted in Trainer | Tagged , , | Comments Off